Dilop’un yeni sayısı çıktı: Barış talebi neden toplumsallaşamıyor?
İki aylık dönemlerle Kürtçe-Türkçe yayımlanan mecmua Dilop, Mart – Nisan sayısı ‘Barış talebi neden toplumsallaşamıyor?’ başlığıyla çıktı.
Dilop’un yeni sayısı, kısa müddet sonra kutlanacak 2025 Newroz’una ve gündemdeki ‘Barış’ sürecine atıfta bulunmak için, “bütün çiçekler Newroz’a açsın, bütün çocuklar barış koksun” ibaresini taşımış kapağına. Vecdi Erbay ve Yildiz Çakar’ın Newroz yazıları ile başlayan mecmuanın kapak resmi Katharina Husslein’e ilişkin.
Bu sayının belge konusu ise barış talebi ve barış uğraşının yeteri kadar toplumsallaşamamasının Türkiye’ye mahsus nedenleri… Belge başlığı: Barış talebi neden toplumsallaşamıyor?
Barış konusunun tekrar dillendirilmeye başlandığı bir periyotta toplumsal ölçekte gereğince ilgi konusu olamamasının günlük politik iklim ve alakaların ötesindeki nedenlerinin irdelendiği evrak sayfalarında Ümit Kıvanç, Hakan Koçak, Seçkin Öndeş ve Aydın Çubukçu’nun yazı ve görüşleri yer alıyor.
Dosyada şu sorulara karşılık aranıyor:
-Devletin ve siyasal iktidarların barış kavramına dair pek değişmeyen aralıkları, sessizlikleri, bugün de bilhassa “güvenlik” ya da “Terörsüz Türkiye” telaffuzlarının öne çıkarılması, ‘çözüm ve barış’ın söyleminden çoğunlukla imtina edilmesi nasıl anlamlandırılabilir?
-İşçi ve işçileri barış talebine uzak tutan nedenler, barış imkânının işçi sınıfların günlük hayatlarına ve siyasallaşmalarına dair sağlayacağı imkanlar nelerdir?
– Barışın toplumsallaşamaması problemi, kültür ve ideolojik taban üzerinden nasıl irdelenebilir?”
-Milliyetçilikten dinciliğe kadar, devletin istek oluşturma araçlarıyla münasebeti içerisinde toplumun günlük hayatında da kabul görmüş, içselleştirilmiş mecralar nasıl etkisiz kılınabilir?
Bayreuth Üniversitesi’nden Dr. Hakan Mertcan’ın yazısı, bugünlerde çok daha açık ve aleni bir gerçeklik haline gelen Suriye’deki Alevilere yönelik mezhepçi ve soykırımcı atakların tabanına değiniyor ve Suriye Alevilerini anlatıyor.
Nevzat Onaran’ın “Cumhuriyet, ‘Sünni İslam’ aykırısı mıydı?!” tartışmasına detaylı bir tarih yazısıyla müdahil olurken; Hafıza Merkezi Programlar Yöneticisi Emel Ataktürk Şirin, “90’larda insanlığa karşı işlenen suçlar”a mercek tutuyor.
İnanç Yıldız’ın Beytüşşebap’ta hala elle kilim dokumacılığı geleneğini sürdüren bayanlarla yaptığı Kürtçe söyleşinin yer aldığı mecmuada; gösterimi yasaklanan “Oy’una geldik” güldürü filmine dair yönetmeni Kazım Öz ile Nedim Rojhat Yeşilçınar’ın yaptığı söyleşiyi de okumak mümkün. Öz, sansür ve otosansürü anlatıyor ve ayrıyeten “Kürt sineması, yalnızca acıların sineması olmamalı” diyor.
Fewzî Bîlge, Tayyar Özbey, H. G. Wells, Tahir Şilkan, Faik Öcal, Haydar Ali Sancar, Eskerê Boyik, Hazal Kar ve Uygur Orhan, Vedat Türkali, Selahattin Demirtaş, Pelşin Piling, Yahya Kemal ise bu sayıda yazı, hikaye ve şiirlerine yer verilen öbür isimlerden bazıları…
dilop dergisi ginkokitap.com, babil.com, adreslerinden de temin edilebilir.
(HABER MERKEZİ)