Müzik endüstrisinin önü ve arkası: ‘Ekonomik ve politik savaş alanı’
İstanbul bu yıl, milletlerarası sahneden pek çok ismi şenliklerde ve salon konserlerinde ağırlayacak. Opeth, Dream Theather, Gojira, Guns N’ Roses ve Manowar’ın da ortalarında bulunduğu dünyaca tanınmış pek çok müzik kümesi ve solo müzikçinin konser biletleri satışa açıldığı andan itibaren süratle tükeniyor.
T24 muharriri Aslı Atasoy, büyük müzik tertipleri ve şenliklerin müzik dalında göründüğü vitrinin art planında, hem dinleyicileri hem de müzisyenleri sömüren büyük bir şenlik iktisadı olduğunu anlattı.
‘EKONOMİK VE POLİTİK BİR SAVAŞ ALANI’
Atasoy’un yazısından satır başları şöyle:
“Ama sahnenin ışıkları altındaki dünya ile sahne gerisindeki gerçeklik apayrı. Türkiye’de konser sahnesinin önü ve gerisi ortasındaki uçurum giderek derinleşiyor. Bir yanda bilet fiyatı taban fiyatı geçen büyük tertipler, öteki yanda faturalarını ödemekte zorlanan, müziğe erişimi giderek kısıtlanan milyonlar. Kültürel alanda da bir çatışma yaşanıyor. Yasaklanan şenlikler de burada, Avrupa’dan büyük isimler getiren tertip şirketleri de”
“Konser ve cümbüş sanayisi sadece bir kültürel fenomen değil, birebir vakitte bir ekonomik ve politik savaş alanı. Yabancı yatırımcıların girdiği dev tertipler, devlet takviyeli etkinlikler, kara para aklama tezleri ve milyon dolarlık sponsorluk muahedeleri. Hepsi ancak hepsi bu topraklarda yer alıyor.”
‘MÜZİK Mİ KAZANIYOR YOKSA…’
“Müthiş keyif veren konserlerin yüksek bilet fiyatları, sponsorların logoları sanatkarların gerisinde neon ışıkları üzere parlıyor. Tablo çok çarpıcı. Ekonomik kriz derinleşirken, konser sanayisi hiç olmadığı kadar büyüyor. Bir yanda katı kültürel siyasetler, sanatsal üretimi ve şenlik kültürünü kısıtlarken, öbür yanda şenlik iktisadıyla dönen bir dal.
Bu sistemin gerçek sahibi bilet almak için haftalarca harçlık biriktiren bir üniversite öğrencisi mi, yoksa sahne ardında milyonlarca doları yöneten güçler mi? “
Yazının tamamı için tıklayın.
(ALINTI)